امروز : پنج شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ برابر است با Thursday 18 October 2018 | درباره ما | تماس با ما

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

انتخابات | انتخابات قزوین | سایت انتخابات قزوین | اخبار انتخابات شورا قزوین

استانداری قزوین | سایت استانداری قزوین

اخبار بوئین زهرا

اخبار قزوین

خبر قزوین

دانشگاه آزاد بوئین زهرا

شبکه اجتماعی

کلوپ

وبلاگ

  • تاریخ انتشار خبر : سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ ۸:۲۴:۱۵ | کد خبر : 6030
  • تاک پرس: درسال های اخیر بحث پیرامون سبک زندگی یکی از بحث های اصلی امروز کشور ماست . بهترین  راهی که می توان  سبک زندگی را شناخت اول باید تعریف دقیق  و جامعی از تمدن  را به دست گرفت تا بتوان عمق موضوع و مفهوم  را شناخت.

    اختلاف های ایدئولوژیک  در اسلام

    با یک نگاه کان می توانم سه قرائت مختلف از اسلام را در بین مسلمانان مشاهده نمود که عبارتند از :

    1-   قرائت سکولاریست ها : این قرائت  طرفداران  زیادی بروتیایی اسلام ندارد.

    2-    قرائت طرفداران مدرنیته اسلامی : پیروان این قرائت تجدد یا وجوهی از آن  را پذیرفته اند اما آن  را فاقد اخلاق و معنویت مقبول می دانند. آن ها  به دنبال ترکیب  معنویت و اخلاق اسلامی  با دستاوردهای تجدد هستند . جامعه مطلوب این گروه  برای دنیای اسلامی  ژاپن  اسلامی است. آن ها قصد دارند  پیشرفت و توسعه ی کشوری چون ژاپن  را با اخلاق و معنویت  اسلامی  همراه  کنند.

    3-   قرائت طرفداران تمدن اسلامی  : پیروان این  قرائت معتقد  به مدنیتی متمایز از جریان  تجدد بوده و مدعی هستند که اسلام می تواند  تمدن جدید  بر اساس فرهنگ ، معنویت ، اخلاق  و ایدئولوژی اسلام بنا گذارد. امام و رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی پرچکمداران  این فکر بوده اند. نگاه این سه جریان  فکری به اسلام و غرب ، انقلاب اسلامی  و تحلیل ها و تقابل ها و اختلافنظرهایی بسیار در عرصه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی   و… با همدیگر دارند. اما برخی از اختلاف نظر این سه جریان  را در چیستی و حدود اسلامی و اختلاف نظر درباره ی نگرش  به غرب و… را می توان دید  که در این مقاله  به چیستی و حدود اسلام  و اختلاف نظرهای موجود در آن می پردازیم

    اختلاف نظر  در چیستی و حدود اسلام

    1-   نگاه سکولاریست ها است  :

    سکولاریست های مسلمان ، اسلام  را یک دین معنوی ، حداقلی  وتنها مربوط به حوزه حیات فردی و معنوی انسان می دانند . هرچند  به تحلیل هایی عرفانی اخیر خود ، این کمترین  سهم تاثیر  را نیز نسبی می کنند . این عده معتقدند  اسلام  دین سیاسی  با توانایی سرپرستی حیات اجتماعی  بشر ایجاد  یک تمدن  نوین  نیست بلکه  دینی است که تنها قادر  است  به مدیریت زندگی  با طنی و فردی انسان  ها. و تنها   نوعی  معنویت فردی  را سرپرستی می کند . شما در مطالب فوق  به عینه دیدی که اسلام  را یک دین  تمدن ساز معرفی نکرد  بلکه یک دین کاملاً فردی  و شخصی ، پس  با چنین تعریف هایی  بعضی ها  هم خود را  فراتر از رسول اکرم (ص) معرفی می کنند  و حق خود می دانند که در برنامه ریزی  اجتماعی نظر بدهند  و آشکارا اعلام می کنند  احکام موجود در قرآن  قوانین بالعرض است نه بالذات ، البته  اصل این ادعا  نیز ریشه در فلسفه  هگل دارد.

    2-   نگاه پیروان  مکتب مدرنیته اسلامی :

    این جریان ، تمدن  غرب  را نه یک سیستم منسجم می داند و نه  به صورت یکپارچه  مثبت ، بلکه تمامیت غرب را مانند جزایری مستقل  با جنبه هایی مثبت و منفی می بیند .آن ها معتقدند که  می توان اخلاق غرب  را از تکنولوژی  آن و ساختارها ی اجتماعی و روش مدیریت غرب  را از  ارزش های آن  تفکیک کرد. نکته ی اساسی که می توان  برای پیروان مدرنیته اسلامی  گفت این است  که  اسلام را قبول دارند  چه از نظر فردی و اجتماعی  اما اسلام  را متمدن  ساز نمی دانند . نمونه  بارز آن ها  در کشور ما  تکنو کرات ها هستند . جریان فوق بر این باور است که می توان تکنولوژی   و توسعه  غربی  را با اخلاق  و معنویت  اسلامی  ترکیب کرد  که در تعریف مدرنیته  اسلامی  گفتیم  که پیروان  این مکتب  به دنبال ژاپن اسلامی هستند.

    نگاه پیروان تمدن اسلامی

    حضرت امام  به عنوان پرچم دار  ایجاد  تمدن اسلامی در عصر حاضر و نیز طرفداران تمدن اسلامی  با آنکه  وجود عناصر مثبت  و انسان های موحد را در غرب منکر نمی شوند  اما تمامیت  جریان غرب و جهت گیری  کلی این تمدن  را منفی و باطل می دانند. پیروان این  جریان  تمدن  غرب را به صورت  یک منظومه  و سیستم  دارای  لایه هایی عمیق  در نظر می گیرند . مانند کوهی از یخ  که  بخش اعظم  آن زیر  آب باشد . غرب  در نظر ان ها برجی است  که زیر بنا و شالوده اش  بسیار پیچیده و اساسی تر  از ظاهر آن  است. این دیدگاه  در بعضی  از آثار امام (ره)  مانند کشف اسرار  مشهود است . در اینجا  اهمیت این نظریه  ما کاملاً مشهود است . واقعاً در سبک زندگی  و در باورهای ما  چه نوع نگاهی  به زندگی داریم  – مسکن – پوشش – دانشگاه – ارتباط ا و… .

    با یک مثال نوع نگاه تمدن  را برای شما مشخص می شود . امروز  در ساختمان ها ی ما آشپز خانه را با شکل اپن  درست می کنند . در حالی که  حضرت ایت اله جوادی آملی د رسخنانی فرمودند که آشپزخانه  اپن  اسلامی  نیست و یا در پوشش چطور ….؟؟

    یکی از ویژگی های مکتب مدرن و مدرنیته مبهم بودن آن است . یعنی  تا به حال تعریف دقیقی  از آن  هنوز  ارائه نشده  است . شاید بتوان  مدرن  را این گونه تعریف کرد که مدرن  زمان آغاز شد که بشر تلاش کرد دستاوردهایی فکری خودش  را از دین  رها سازد چند لفظ  در این تعریف مهم است.

    1-   تلاش گرد : معلوم می شود  که در غرب  دین وجود داشته  است که بشر  برای آن تلاش کرده است  همین تلاش کردن  معلوم می شود  که اگاهانه جلو آمده  است . نه از روی جهل  بلکه با علم و آگاهی جلو آمده است.

    2-   رهایی دادن علم از دین : بشر امروزه تلاش  کرد که دستاوردهای فکری اش  را جدا  و متمایز  با دین اعلام کنند.

    نتیجه گیری  ای که می توان کرد  از این تعریف  و تحلیل  آن  این است  که بشر  دنبال  یک تمدن رفته که در آن  محوریت اصلی  بر روی امیال  انسان است . یعنی همان امانیسم و حذف دین در جامعه … اما چطور می شود  تمدن سازی کرد… و یا چطور می توان تمدن غلط  را اصلاح کرد. اولین  مرحله از تمدن سازی و یا اصلاحی  گفتمان  سازی است . مبنای دین را مشخص کنیم. حضرت رسول اکرم  در اولین روزهای دعوت  گفتمان سازی می کنندو  می فرمایند قالو لااله الا الله تفلحوا .غرب هم  گفتمان سازی می کنند و اسلام و آخرت را در زندگی مردم حذف می کنند زندگی مردم حذف می کنند و نیازهای دغدغه ها را عوض می کنند . شما  در انقلاب اسلامی  هم شاهد  می شوید که در اولین قدم  امام و برخی  از علماء  به گفتمان سازی می پردازند از جمله آن ها شهید مطهری است که بر اساس  نیاز  انقلاب  کتاب نوشته  است.

    دومین مرحله  در راستایی گفتمان سازی و یا اصلاحی  همه گیر کردن  و یعنی همه ی ان را قبول کنند . این همه گیر کردن  را  در دوره رضا شاه کاملاً مشهود است . در دوره ی رضا شاه  اولین گام  غربی کردن کشور  بود و آنها  برای این کار  این گونه به مردم  القائ می کردند  که اگر  می خواهید  پیشرفت کنیم  باید حجابتان  و یا زینتتان  را کنار بگذارید که این کار هم  خودشان می کردند.

    سومین مرحله  از گفتمان سازی  و یا اصلاحی علم و ابزارتان  باید با گفتمان  شما یکی  باشد و گرنه  تمدن تثبیت نمی شود. این مرحله  یکی از مهم ترین مرحله ها  در مسیر تمدن  سازی می باشد . اگر اسلام  به عنوان  مکتبی که می تواند  تمدن ساز باشد پس در علم  هم   حرفی برای گفتن دارد . متاسفانه  در برخی از کتب های دانشگاهی  ما می بینیم که این طور نیست . یکی از ویژگی های  مهم مطالب دانشگاه این است  که اعتقاد  دانشجو را   به امور غیبی کم می کند . پس باید علم و ابزارهای آن با گفتمان یکی باشد . به طور مثال می توان از تکنو کراسی در ایران  مثال زد  گروهی که اسلام  را قبول دارند  و امور غیبی  هم اهمیت  می دهند  اما  مدیریت غربی دارند  که این  از اصول نادرست  به تمدن می باشد. واما  برای اینکه   سبک زندگی  را خوب بشناسیم و بتوانیم  آن را در زندگی روزمره  خود استفاده کنیم . این است که نگرش ما به اسلام  چگونه  اگر اسلام  به عنوان مکتبی  تمدن ساز می باشد . پس  باید در زندگی روزمره  ما از قبیل ازدواج ، کار ، پوشاک ، مسکن و… ساری و جاری باشد .

    جنگ امروز ما جنگ تمدن هاست . غرب  نحوه ی برخوردش  با کشورهای اسلامی  سه جور کرده  است :

    1-   جنگ نظامی

    2-   جنگ اقتصادی

    3-   جنگ  تمدن

    جنگ اصلی  ما با غرب جنگ تمدن هاست که البته جنگ نظامی و اقتصادی هم هست اما اینها  جنگ روشن و واضح  کشور می باشد اما در جنگ تمدنی ف یک جنگ مخفی است و وسعت کشور مقابل  تلاش می کنند که فرهنگ  و ارزش ها  و باورهای کشور مورد هجومش را به نفع خودش تغییر دهد.

     با قلم: محمد عظیمی

    انتهای متن/1007/9110

    برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال تاک پرس در تلگرام شوید.
  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "تمدن اسلامی و یا سبک زندگی"

    نظرات