امروز : پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ برابر است با Thursday 8 December 2016 | درباره ما | تماس با ما

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

انتخابات | انتخابات قزوین | سایت انتخابات قزوین | اخبار انتخابات شورا قزوین

استانداری قزوین | سایت استانداری قزوین

اخبار بوئین زهرا

اخبار قزوین

خبر قزوین

دانشگاه آزاد بوئین زهرا

شبکه اجتماعی

کلوپ

وبلاگ

  • تاریخ انتشار خبر : شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ | کد خبر : 38120
  • کارشناس تغذیه مرکز بهداشت تاکستان عنوان کرد:
    کارشناس تغذیه مرکز بهداشت تاکستان با اشاره به ارتباط مشکلات قلبی مرگبار با مصرف بالای قندگفت: بزرگسالان و کودکان چاق خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع دو، بیماری های قلبی – عروقی، سرطان پستان و بیماری های مفصلی را دارند.

    به گزارش تاک پرس، زهرا زینلی کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت تاکستان تصریح کرد : بزرگسالان و کودکان چاق خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع دو، بیماری های قلبی – عروقی، سرطان پستان و بیماری های مفصلی را دارند.

    وی گفت: برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، کل قند و شکر مصرفی در برنامه غذایی روزانه باید کمتر از شش قاشق چایخوری باشد. این مقدار شامل قند پنهان در مواد خوراکی مثل عسل، مربا، بستنی، نوشابه و آبمیوه، شیرینی و شکلات هم می شود.

    این کارشناس اظهار داشت:بسیاری بر این عقیده اند که مصرف شیرینی بعد از صرف غذا (به ویژه غذای چرب) باعث هضم آن می شود؛ در حالی که مصرف شیرینی در این مواقع کار معده را سنگین کرده و از طرفی باعث جذب کامل مواد غذایی شده و منجر به اضافه وزن و چاقی می شود.بسیاری از افراد اظهار می کنند تا زمانی که شیرینی و مواد قندی نخورند قدرت انجام کاری را ندارند و افت قند خون پیدا می کنند در حالی که بدن، خود قند خون را تنظیم می کند.

    وی افزود: مصرف مقادیر زیاد قند و شکر سمومی را در بدن تولید می کند که باعث تخریب سلول ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود. مصرف زیاد قند و شکر باعث عدم تعادل هورمونی بدن و آسیب به غدد داخلی مثل غدد فوق کلیوی و لوزالمعده می شود که میزان قند خون را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار می دهد. در ضمن مصرف زیاد مواد قندی در خانمها موجب تشدید علایم اضطراب، ترس ، کج خلقی، خستگی مزمن و افزایش علایم سندروم پیش از قاعدگی در زنان می شود. همچنین کاهش وزن در افراد چاق را مشکل   می سازد زیرا با مصرف زیاد مواد قندی و شیرین سطح انسولین خون بالا می رود که این خود منجر به افزایش ذخیره کربوهیدرات و چربی بدن و در نتیجه اضافه وزن و چاقی می شود.

    نمک

    نمک را از سر سفره ها حذف کنیم

    زینلی در ادامه افزود: میزان نمک مجاز مصرفی در افراد تا 50 سال،کمتر از 5 گرم (1 قاشق مرباخوری ) در روز است. این میزان نمک برای افراد بالای 50 سال و مبتلا به بیماری های مختلف از جمله پرفشاری خون، مشکلات کلیوی و… ، کمتر از 3 گرم در روز است. کاهش مصرف نمک در حد 5 گرم در روز، خطر بیمار ی های قلبی را 18 درصد و خطر سکته مغزی را 24 درصد کاهش می دهد.همچنین اگر در برچسب تغذیه ای محصول غذایی میزان سدیم ذکر شده است آن را ضرب در 2/5 کنید مقدار نمک محصول به دست آید. براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، اگر در 100 گرم یک محصول غذایی بیشتراز 5/ 1 گرم نمک وجود داشته باشد، محصول پرنمک و اگر این مقدار کمتر از 3/ 0 گرم باشد محصول کم نمک تعریف می شود.

    برای پیشگیری از افزایش کلسترول خون به جای روغن حیوانی و چربی های جامد و نیمه جامد از روغن های مایع استفاده کنید.

    کارشناس تغذیه مرکز بهداشت افزود : در صورت تمایل به سرخ کردن مواد غذایی استفاده از مقدار کم روغن مخصوص سرخ کردن و در زمان کوتاه مناسب است. روغن مخصوص سرخ کردن برای مصارفی نظیر پخت و پز، سالاد و روی برنج نباید استفاده شود. درضمن از حرارت بالا هنگام طبخ روغن خودداری شود زیرا موجب ایجاد ترکیبات شیمیایی نامطلوب می شود و این ترکیبات باعث کدر، بدبو و غلیظ شدن روغن و دود کردن آن می گردد. از روغن سرخ کردنی حداکثردوتاسهبار با فاصله زمانی کوتاه می توان استفاده کرد. برای پیشگیری از افزایش کلسترول خون به جای روغن حیوانی و چربی های جامد و نیمه جامد از روغن های مایع مانند زیتون، کنجد، کلزا، ذرت ،آفتابگردان و سویا استفاده کنید.

    در خاتمه زینلی اظهار داشت :روغن های مایع گیاهی به دلیل وجود اسیدهای چرب غیر اشباع سلامتی انسان را تهدید نمی کنند. میزان چربی اشباع دریافتی از رژیم غذایی کاهش یابد و به جای آن از اسید های چرب غیر اشباع استفاده شود. اسیدهای چرب ضروری با کاهش کلسترول برای سلامت قلب مفیدند .ماهی، زیتون ،مغزها حاوی اسیدهای چرب غیراشباع مناسب و مطلوب هستند. روغن زیتون به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E، بتاکاروتن و اسید چرب ضروری اولئیک امگا 9 ارزش غذایی بیشتری دارد.

    انتهای خبر/1007/9110

    برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال تاک پرس در تلگرام شوید.
  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "ارتباط مشکلات قلبی عروقی با مصرف بالای قند"

    نظرات