امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ برابر است با Tuesday 6 December 2016 | درباره ما | تماس با ما

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

انتخابات | انتخابات قزوین | سایت انتخابات قزوین | اخبار انتخابات شورا قزوین

استانداری قزوین | سایت استانداری قزوین

اخبار بوئین زهرا

اخبار قزوین

خبر قزوین

دانشگاه آزاد بوئین زهرا

شبکه اجتماعی

کلوپ

وبلاگ

  • تاریخ انتشار خبر : سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ | کد خبر : 33025
  • آیت الله اسلامی در جلسه تفسیر بیان کرد:
    آیت الله اسلامی در تفسیرآیات180الی185سوره بقره تصریح کرد:آیه 180شوره بقره به وقت مردن که همان وقت احتضار انسان است خیلی درد و رنج دارد می فرماید شما وقت احتضار باید وصیت داشته باشید و وصیت باید مورد عمل و تنفیذ قرار بگیرد.

    به گزارش تاک پرس، آیت الله اسلامی امام جمعه شهرستان تاکستان در جلسه تفسیر این هفته خود به تفسیر آیات 180 تا 185سوره بقره پرداخت و بیان کرد:امروز آیه 181 سوره بقره را می خوانیم « فمن بدّله بعد ما سمعه» هر که وصیت را تبدیل و عوض کند مثلا پدر و مادری وصیت کرده این فرش را به مسجد بدهید حالا من این فرش را به حسینیه ببرم این تبدیل و تغییر وصیت است  و شرعاً درست  نیست. فانما اثم علی ( اثم یعنی گناه) این کار گناه است گناه این به گردن کسی است که این کار را می کند حالا ورثه یا وصی یا هرکسی است. آن شخص مُوَرِّث وصیت کرده این فرش را در امامزاده باشد کسی می گوید نه مسجد همسایه مان فرش ندارد من می برم در مسجد می اندازم این کار گناه است تبدیل و تغییر وصیت است لذا معصیت این وِزر و وبال این کار « علی الذین یبدلونه» برگردن و برعهده کسی است که این کار را کرده ان الله السمیع العلیم خداوند متعال می شنود چه می کنید و می داند چه می کنید.

    آیه ای بعد 182 فمن خاف من موصٍ جنفاً او اثما…فلا اثم علیه  بله اگر بین موصی و بین بقیه در وصیت اختلافی باشد خوب این اختلاف را در زمانی که موصی زنده است هنوز نمرده است می توانند بیایند برطرف کنند مشکلی ندارد مادری دارد فوت می کند یک مقدار پول دارد  وصیت می کند این را به روضه بگذارید کسی میگوید 2 خانواده ضعیف است اینها را به آن خانواده بدهیم خوب بین آن موصی و اطرافیان اختلافی است این اختلاف برطرف می شود و برطرف شد عیبی ندارد زیرا این تبدیل و تغییر نیست با نظر خود مورث انجام گرفته است   «فلا اثم علیه» گناهی ندارد و« ان الله غفور الرحیم» خداوند بخشنده است

     این بحث وصیت بود پس وصیت امر لازمی است اینکه می گویند وصیت کنی عمر آدم کم می شود اینها نیست در روایات آمده که عمر آدم زیاد می شود اصل وصیت امر مبارکی است و برای طول عمر انسان هم مفید است آیات بعد از موضوع وصیت به روزه می رود

    آیه 183 یا ایها الذین آمنوا کسانی که  به خدا و روز قیامت و.. ایمان دارید «کتب علیکم الصیام » روزه بر شما واجب است این تنها برای شما نیست گذشتگان هم روزه داشتند یعنی امم ومومنین گذشته چنین تکلیفی داشتند در زمان حضرت عیسی و موسی و… روزه واجب بوده البته ممکن است خصوصیات و ریزه کاریهای آن زمان با ماه رمضان ما یک فرقهایی داشته باشد ولی اصل روزه واجب بوده و  هست چرا این روزه بر شما واجب است؟ « لعلکم تتقون » شاید مایه ی تقوای شما بشود واقعاً هم همین طور است کسی روزه بگیرد و یا نگیرد کاملا در تقوا موثر است این آدم ها ی باتقوا هستند که احکام خدا را اجرا و  پیاده می کنند شاید اهل تقوا بشوید روزه را بگیرید چون بر شما واجب است طبق روایتی خداوند متعال می فرماید : « الصوم لی وانا اجزی » : « روزه برای من است و من خودم متکفلم به این روزه دار جزای خیر بدهم » حالا این سوال است حج و نماز مگر برای خدا نیست چرا این تعبیر در روزه آمده است علتش اینست انسان روزه فقط برای خدا میگیرد مثلا روزه داری که تشنه باشد جایی که هیچ کس هم نباشد سراغ آب نمی رود ، معلوم می شود برای خدا روزه هست یا نیست. « ایاماً معدودات »: روزه یک روزهای معینی است همه سال و در همه سال نیست چند روز است که حداکثرش 1ماه روزه واجب شده است، ممکن است کسی عذر داشته باشد یا به مسافرت برود و نتواند روزه بگیرد

    آیه بعدی آیه 184« ایاما معدودات» این چند روز تکلیف است اگر نتواست بعد از ماه رمضان قضایش را بگیرد « فمن کان منکم مریضا » اگر از شما کسی مریض باشد « او علی سفر »  یا در سفر مسافرت باشد « فعده من ایام اخر  » در یک وقت دیگری غیر ماه رمضان روزه را بگیرد تا ماه رمضان بعدی این روزه های قضا را باید بگیرد اگر نگرفت کفاره هم گردنش می آید کفاره را هم بدهد  قضا برطرف نمی شه همجچنان قضا برگردنش است و « علی الذین یطیقونه فدیه طعام مسکین  » اگر چنانچه کسی نتوانست روزه بگیرد. اما توانایی مالی دارد این آدم باید طعام مسکین کفاره به مسکین بپردازد نه به مسجد نه به حسینیه فقط به مسکین یعنی آدم مستمند محروم. « فمن تطوع خیرا فهو خیر »  البته روزه را ما گفتیم چند روز بگیرد ماه رمضان اما اگر کسی بیشتر بخواهد روزه بگیرد  خیر است برایش خیلی اجر دارد اول و وسط و آخر ماه را روزه بگیرد یعنی یکماه روزه گرفته اگر در طول سال اینکار را بکند یعنی طول سال را روزه است این ارزش و فضیلت است و « ان تصومو خیرلکم »  روزه بگیرید خیر است برای شما  « ان کنتم تعلمون » در صورتی که بدانید روزه چه فوایدی دارد حله ای از نور می شود در قیامت برای آدم خلعت نورانی می شود. یکسری اعمال واجب است مربوط به اراده انسان نیست یکسری اعمال مستحب است این مربوط به اراده شماست انتخاب شماست این دومی خیلی ارزش دارد من که  روزه ماه رمضان را می گیرم منتی نیست تکلیف اینست و واجب است اما مستحبات این نیست با اراده و انتخاب انسان است یعنی خودت روزه مستحبی میگیری این بسیار ارزش دارد لذا خلعت نورانی می شود آیه 182« شهر رمضان » گفتیم روزه بگیرید در ماه رمضان است آن ایام معدودات. « الذی انزل فیه القران »  در ماه رمضان قرآن نازل شده است « هدی للناس» برای چی برای مردم هدایت است « و بینات » معجزه است بیانگر و شاهدی است « من الهدی و الفرقان »از خصوصیات  قرآن ، فرقان است که بین حق و باطل را جدا می کند هدایت است سپس می فرماید «فمن شهد منکم الشهر» هر که در ماه رمضان در وطنش و شهرش هست « فلیصمه» در شهر هست  باید روزه بگیرد « و من کان مریضا» اگر در ماه رمضان مریض است « او علی سفر» یا به مسافرت رفته فعده «من ایام اخر» در روزهای بعد که غیر از ماه رمضان خدا بر شما سخت نگرفته شما هم برخودتون سخت نگیرید فرمان خداست مریضی بخور خدا آسان قرار داده برای انسان من که مریضم نباید روزه بگیرم صریح قرآن است مریض یا مسافر است چند ماه بعد قضای روزه را بجا آورد لذا می فرماید یرید الله بکم الیسر خدا برای شما آسان می خواهد می خواهد کارها برای شما آسان باشد آسان می گیرد و لا یرید بکم العسر مشکل نمی گیرد خدا برای شما و تکمل العده و تکبرالله علی ما هدائکم ولعلکم تشکرون چند روزه در ماه رمضان روزه گرفتید چند روز نتوانستید خوب بعد تکمیلش می کنی روز عید می آید با مسلمانان تکبیرتان را می گویید شاید شما شکر خدا کنید این تکلیف شماست .

    این جلسه مورخه18/5/94در بیت وی برگزار شد.

    انتهای خبر/1007/9110

    برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال تاک پرس در تلگرام شوید.
  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "پاسخ قرآن به چرایی داشتن وصیت هنگام احتضار یا مردن"

    نظرات