امروز : جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ برابر است با Friday 18 August 2017 | درباره ما | تماس با ما

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

انتخابات | انتخابات قزوین | سایت انتخابات قزوین | اخبار انتخابات شورا قزوین

استانداری قزوین | سایت استانداری قزوین

اخبار بوئین زهرا

اخبار قزوین

خبر قزوین

دانشگاه آزاد بوئین زهرا

شبکه اجتماعی

کلوپ

وبلاگ

  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ ۱:۳۴:۰۱ | کد خبر : 43947
  • گفتگوی18:30
    عسگر اولادی با اشاره به افزایش تقاضا برای خشکبار کشور گفت: تولیدات خشکبار ایران به ۶۰ کشور دنیا صادر می شود.

    به گزارش سرویس اقتصادی تاک پرس، اسدالله عسگراولادی عضو اتحادیه صادرکنندگان خشکبارایران با حضور در برنامه گفتگوی 18:30، مجموع درآمد حاصل از 10 قلم خشکبار را 1 میلیارد و 800 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: بیش از 60 کشور دنیا خریدار محصولات خشکبار با کیفیت کشورمان هستند و در میان محصولات صادراتی ایران، پسته به 5 منطقه دنیا در خاورمیانه، اروپا، اروپای غربی، آفریقا و آمریکای جنوبی صادر می شود. او افزود: امسال حتی به نسبت سال گذشته محصول برای پاسخ دادن به نیاز صادرات کم داریم، زیرا کشورهای مختلف کیفیت محصولاتمان را قبول دارند و درخواستشان بیشتر از گذشته شده است.

    عسگراولادی گفت: ما در کشور 10 قلم بار بزرگ خشکبار داریم که 4 قلم اصلی آن صادر می شود و مابقی آن بیشتر صرف تامین نیاز داخل می شوند و سهم کم تری در صادرات دارند. او افزود: اولین قلم خشکبار صادراتی کشورمان پسته است که سالانه 160 هزار تن یعنی 85 درصد تولید آنرا صادر می کنیم  و 15 درصد باقی مانده آنرا صرف نیاز داخلی کشور می کنیم.

    عضو اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با اشاره به تولید یک میلیون تن خرما در کشور گفت: دومین قلم اصلی در صادرات خشکبار، خرما است که بیشتریم مصرف آن در مراسم های مذهبی، ترحیم و مناسبت های مختلف در کشور است. او افزود: انگور و انجیر هم دو محصول مهم دیگرند که در صادرات خشکبار کشور سهم زیادی را به خود اختصاص داده اند. همچنین دیگر خشکبار ما مانند: مغر گردو، بادام و فندوق که بیشتر صرف تامین نیاز داخل کشور می شوند و سهم ناچیزی در صادرات دارند.

    %da%af%d9%81%d8%aa%da%af%d9%88-2

    عسگراولادی گفت: بعد از پیروزی انقلاب برخی باغداران کشورمان ساقه های پسته را از کشور به آمریکا بردند و در آنجا با بکارگیری روش های نوین و روزآمد در کشاورزی کشت کردند. او افزود: با اینکه تولید پسته آمریکا بیشتر از کشورمان است در صادرات ما از آنها پیش هستیم و زمانی که پسته ایران وارد بازار می شود کشورها به سمت خرید محصول ما می آیند و سراغ پسته تولید آمریکا نمی روند. در صورتی که آنها تبلیغات بسیاری در زمینه خشکبار دارند و ما از این تبلیغات بی بهره ایم و بستری برای تبلیغ محصولاتمان فراهم نیست.

    عضو اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با اشاره به علت پایین بودن برداشت پسته در کشور افزود: علت اینکه ما در کشور یک سوم آمریکا پسته برداشت می کنیم این است که باغات خود را به روز نکردیم و کرمان که مرکز اصلی پسته است دچار کم آبی شده به همین علت برداشت از هکتار در محصول پسته کاهش یافته است.

    عسگر اولادی با اشاره به وجود این مشکل در کشت انگور گفت: در تاکستان های دنیا ساقه های انگور را به صورت ایستاده پرورش می دهند ولی در ایران با وجود برخی اصلاح های انجام شده هنوز هم 80 در صد باغ های انگور به شکل زمینی و خوابیده کشت  انگور را انجام می دهند که باید اصلاح شوند.

    او افزود: مشکل ما در بخش برداشت محصول و فرآوری آن است که باید در آن مراحل رویه ها و روش ها را اصلاح کنیم تا به تولیداتمان افزوده شود و بتوانیم سهم صادرات کشور را در این حوزه بیشتر کنیم.

    عضو اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران گفت: صادرکنندگان بیشتر با مشکلات مالی و بانکی برای صادرات محصولاتشان به کشورهای مختلف رو به رو هستند زیرا آنها حاضر نمی شوند محصولشان را به چینی ها بدهند تا آنها با هر قیمتی می خواهند آنها بفروشند و پول صادرکننده را چند ماه بعد بپردازند.

    مودودی معاون کل سازمان توسعه تجارت

    محمد رضا مودودی معاون کل سازمان توسعه و تجارت درباره مشکلات فراوری و برندسازی خشکبار ایران گفت:  تجارتی مثل خشکبار که یکی از قدیمی ترین فعالیت های ما محسوب می شد و هنوز هم هست، در معرض خطر بوده و هست. از سال 2004 تا 2012  ایران اولین صادرکننده پسته در دنیا بود اما در حال حاضر امریکا گوی سبقت را از ما ربوده است، البته زیاد بازار را از دست  نداده ایم ولی همین میزان هم نیاز به تجدید نظری دارد که رویکردهای خودمان را در حوزه تجارت خارجی داشته باشیم.

    وی افزود: نکته مهمی که فراموش شده است این است که نتوانستیم ظرفیت سازی لازم را در حوزه برند به طور جدی دنبال کنیم.  ما باغ های زیادی و سطح زیر کشت فراوانی  در حوزه خشکبار داریم که مشغول فعالیت هستند اما این نیاز به همگرایی در بخش تجار خارجی دارد  تا بتوانیم در مسیر مشخصی هدایت کنیم تا رقابت های منفی بین خود تولید کنندگان و صادرکنندگان را به حداقل برسانیم و بیشتر فعالیت و رقابت را در سطح بین الملل معطوف کنیم.

    معاون کل سازمان توسعه و تجارت گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در حوزه تولید بعضی محصولات مثل انگور و حتی پسته بهره وری پایین بسیاری از باغات ماست که باید در این بخش برنامه ریزی های لازم صورت گیرد و از تکنولوژی و فناوری های روز استفاده کنیم  تا بتوانیم از رقبایی که از کنار کشت از مابه التفاوت بهره وری که دارند سود می برند بتوانیم این سهم را حداقل جبران کنیم.

    مودودی گفت: در حوزه برند می توانیم با اسامی مختلف محصولات را صادر کنیم اما باید برند شناخته شده ایران را تقویت کنیم. مودودی گفت: درست است که به لحاظ بهره وری در سطح پایین تر هستیم اما از نظر کیفیت و طعم  هنوز محصولات خشکبار ایران حرف اول را در دنیا می زند.

    معاون کل سازمان توسعه و تجارت درباره برنامه ریزی های انجام شده درباره افزایش صادرات خشکبار گفت: امریکا با این تنوع افراد و تنوع باغات مواجه نیست. در کشور امریکا در سال های گذشته برای فرار از مالیات شروع به کشت پسته کردند و زمانی که این قانون در امریکا برداشته شد، دولت باغ های زیادی را خریداری کرد و این تولید را  با مدیریت روانه بازار کرد. وی افزود: ما در این بخش هنوز مدیریت واحدی را نداریم و به یکپارچگی امریکا در این زمینه نرسیده ایم اما برای ترویج و توسعه بازارها باید برنامه ریزی کنیم که این فعالیت ها در حوزه شرکت های موثر در نمایشگاههای بین المللی  مورد حمایت قرار می دهیم. وی افزود: دولت فعالیت هایی در تولید مراکز در  کشورهای دیگر دارد چراکه صادرات خشکبار برای کشور ما مهم است.

    مودودی در ادامه گفت: در چین پاویونی طراحی شده است، در منطقه آزاد شانگهای 16 کشور اروپایی پاویون زده اند برای ارائه محصولات به صورت دائمی، که ایران نیز در این پاویون بخش تخصصی دارد که این کمک زیادی به بخش صادرات خشکبار ما در کشور چین خواهد کرد. حتما لازم است که ایران حضور موثری را در حوزه خشکبار داشته باشیم تا سهم خود را در بازار چین افزایش دهیم.

    مودودی درباره ابزار های صادرات گفت:  2700 متر مربع در چین برای پاویون اختصاص داده ایم که چیزی حدود 5 تا 6 میلیون دلار هزینه سالانه آن می باشد که چون بسته حمایت از صادرات محقق نشد که سازمان توسعه تجارت نتوانست این هزینه را تضمین کند بنابراین با شرکت چینی مصاحبه کرده است که این شرکت تمام هزینه این فضا را تقبل کرده است و قرار است که کل محصول ایران را خرید و عرضه کند. بنابراین برندهای خوب و خوش نام ما خیلی راحت می توانند به این بازار ورود کنند و در توسعه آن کمک کنند چون شرکت چینی نیاز به مشارکت و همفکری در این زمینه دارد.

    معاون کل سازمان توسعه و تجارت گفت: به دلیل شرایط خاصی که دردنیا  داریم و هنوز روابط بانکی ما با بانک های دنیا به صورت کامل وجدی  برقرار نشده است نیاز داریم که در کشور خطوط اعتباری را فعال کنیم که این امر در بسته حمایتی نیز عنوان شده است و این قول را صندوق توسعه ملی داده بود که یک تا  دو میلیارد دلار را در اختیار کشورهای هدفی قرار دهد که بازار اصلی ما را تشکیل می دهند. وی افزود: متاسفانه در این بخش هنوز بسته حمایتی محقق نشده است که ما به طور جدی هم به دنبال بسته حمایتی هستیم که باید در اختیار صادرکنندگان اصلی ما قرار گیرد وهم صندوق توسعه ملی که امیدواریم بسته حمایتی زودتر محقق  شود چون اگر نتوانیم عوامل انگیزشی را ایجاد کنیم برنامه ای هدف گذاری شده محقق نخواهد شد.

    انتهای پیام/

    منبع:شبکه خبر

     

     

     

     

     

     

     

    برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال تاک پرس در تلگرام شوید.
  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "صادرات ۲ میلیارد دلاری خشکبار ایران"

    نظرات