امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ برابر است با Saturday 10 December 2016 | درباره ما | تماس با ما

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

سایت اخبار استان قزوین | اخبار قزوین

انتخابات | انتخابات قزوین | سایت انتخابات قزوین | اخبار انتخابات شورا قزوین

استانداری قزوین | سایت استانداری قزوین

اخبار بوئین زهرا

اخبار قزوین

خبر قزوین

دانشگاه آزاد بوئین زهرا

شبکه اجتماعی

کلوپ

وبلاگ

  • تاریخ انتشار خبر : جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ | کد خبر : 41886
  • اختصاصی تاک پرس:
    بررسی تنها بلوار شهرستان تاکستان که شب ها به مکانی برای پیاده روی شهروندان تبدیل شده است.

    خیابان‌ها و پیاده‌روهای شهری عمده‌ترین مکان عمومی شهر و اصلی‌ترین ارکان حیاتی‌اند که می‌توانند در نقش فضای شهری ظاهر شوند. پیادهروها و خیابان‌های شهری دارای حیات اجتماعی‌اند آنها مردمی را که یکدیگر را نمی‌شناسند به شیوه‌ی اجتماعی ، صمیمانه و خصوصی گرد‌ هم می‌آورند. اعتماد یک خیابان شهری در طول زمان از بسیاری از ارتباطات کوچک عمومی پیاده‌روها حاصل میشود و این احساس، هویت عمومی برای مردم شهر است. امروزه در بسیاری از شهرهای جهان و برخی از شهرهای کشور خودمان تلاش‌های قابل توجهی در سطوح مختلف برنامه‌ریزی به منظور تسهیل و تشویق پیاده‌روی صورت گرفته است و گاها مدیریت شهری تلاش نموده است با مناسب سازی خیابان‌ها ، فضایی کاملا پیاده‌مدار را شکل دهد. این در حالی است که شهروندان تاکستانی بی‌آنکه مدیریت شهری ؛ برنامه ، طرح یا اقدامی برای پیاده‌روی در بلوار آیت‌الله خامنه‌ای داشته باشد این بلوار را تبدیل به فضایی برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی نمودند.
    چند سالی می‌شود که شب‌های تابستانی بلوار، شب‌هایی شلوغ و پررفت‌وآمد است اگرچه هیچ نوع محدودیت عبوری و سرعت ترافیکی‌ای برای وسایل نقلیه وجود ندارد اما در شب‌های تابستان این پیاده‌ها هستند که فضا را تسخیر نموده‌اند. این اتفاق از این نظر جالب و شگفت‌انگیز است که بلوار آیت‌الله خامنه‌ای به طول حدودا 1600 متر از میدان فردوسی تا تقاطع خیابان معلم به وسیله‌ی شهروندان تبدیل به یک فضای شهری سرزنده و پویا شده است بدون آنکه هیچ نوع اقدامی از سوی مدیریت شهری برای مناسب‌سازی این فضا به منظور پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری صورت گرفته باشد.

     

    اتفاق خوب بعدی‌ای که در این بلوار روی داد حضور بلال‌فروش ها و فالوده بستنی‌ها بود. بعد از دو سه سالی که مردم فقط برای پیاده‌روی و گشت‌زنی به بلوار می‌آمدند حالا هدف دیگری نیز برای آمدن به بلوار، شهروندان را وسوسه می‌کند ؛ بلال زغالی و فالوده و بستنی. این‌ها نیز خودشان فضای خودشان را شکل دادند ، فعالیت در نزدیکی خیابان معلم جلوی بازی‌گاه کودک.

    در حالی که مدیریت‌های شهری در دنیا در پی بروز و ظهور چنین رویداد‌ها و ارزش‌هایی در شهرهایشان هستند و دائما نیز برای تسهیل ، تشویق و مناسب‌سازی حضور پیاده در فضای شهری ، برنامه‌ریزی و هزینه‌ می‌نمایند گویا در شهر تاکستان شاخک‌ها و گیرنده‌های مدیریت شهری قادر به درک چنین رویدادی نیست و بعد از گذشت سال‌ها هنوز هیچ‌گونه تسهیلی اعم از روشنایی مناسب، فضای نشیمن ، مناسب‌سازی پیاده‌روهای کناری ، ایجاد فضای مناسب برای فروشنده‌های بلال و نوشیدنی و دیگر خوراکی‌ها ، محدودیت سرعت وسایل نقلیه و هر تسهیل دیگری را برای پیاده‌ها فراهم ننموده است.
    ناگفته نماند که فضای سبز میانی بلوار با درخت‌ها و گل‌کاری‌هایش تنها اقدام مدیریت شهری است البته اگر دکل‌های فشارقوی را نادیده بگیریم و اینکه در اکثر بلوارهای شهر تاکستان رفیوژ میانی به صورت فضای سبز وجود دارد.

    حال اگر بخواهیم به بررسی چرایی شکل‌دهی فضای پیاده توسط مردم در بلوار بپردازیم به نظر می‌آید به طور کلی دو عامل مهم اثرگذار بوده است. نخستین عامل خلا فضای شهری در شهر تاکستان است ؛ در واقع عدم وجود فضایی اختصاصی برای پیاده‌روی ، برقراری تعاملات اجتماعی ، برخورد‌های چهره‌به‌چهره و دورهمی‌های دوستانه در فضایی باز و آزاد و از این دست فضاها و تعاملات موجب گردید تا مردم فضایی را شناسایی و بدین منظور اختصاص دهند. عامل دوم را می‌بایست در ویژگی‌های خود بلوار جستجو نمود ؛ ویژگی اول موقعیت مکانی بلوار در شهر است ؛ قرارگیری در مرکز شمالی و در بین محله‌های مسکونی شهر به نحوی که کارکرد اصلی فضای بلوار و حوالی آن سکونتی است. این ویژگی به عامل اول نیز کمک می‌نماید در واقع می‌توان گفت عدم وجود فضای شهری در بخش وسیعی از محله‌های مسکونی ، ناگزیر بلوار را به عنوان محور مواصلاتی محله‌ها برای شکل‌گیری فضای شهری مطرح می‌نماید. ویژگی دوم دسترسی سهل و مناسب از محله‌های مسکونی به بلوار است به طوری که می‌توان مستقیما از 10 خیابان و 13 کوچه به بلوار رسید. همچنین فرم شطرنجی از شبکه‌ی معابر در این بخش از شهر دسترسی و جایه‌جایی را به دلیل امکان وجود گزینه‌های مختلف برای رفت‌و‌آمد، کاملا هموار می‌نماید. ویژگی سوم محدودیت سرعتی است که به دلیل وجود تقاطع‌های ممتد و پی‌در‌پی ، برای وسایل نقلیه ایجاد شده است به طوری که در این تقاطع‌ها علاوه بر سرعت‌گیرها ، سطح بلوار نیز با خیابان متقاطع هم‌ارتفاع نیست و در واقع این ناهم‌سطح بودن خود موجب کاهش سرعت می‌گردد و فضا را برای پیاده مناسب‌تر می‌نماید. ویژگی چهارم فضای سبز میانی بلوار است که کیفیت فضا را ارتقاء داده و محلی است برای نشیمن و استراحت پیاده‌ها. ویژگی پنجم عرض و وسعت بلوار است که فضایی دلباز و بدون محصوریت را برای پیاده‌ها فراهم می‌نماید.

    این رویداد که به وسیله‌ی مردم شهر تاکستان شکل گرفته است طلب می‌نماید که مدیریت شهری وارد عمل شده و اقدامی برای ارتقاء این فضای شهری شکل دهد. مدیریت شهری در طی این سال‌ها می‌توانست اقدامات حداقلی را انجام دهد برای نمونه پیاده‌روهای کناری را یکپارچه نموده و مناسب‌سازی نماید. در حالی که برخی از اقدامات مدیریت شهری حتی دارای اثرات منفی نیز بوده است برای نمونه زمین در نظر گرفته شده برای فضای سبز در این بلوار، که می‌توانست به ارتقاء کیفیت‌های فضایی کمک نماید با تغییر کاربری به مسکونی از بین رفت و این فرصت بی‌نظیر را از شهروندان گرفت.

    حال مدیریت شهری می‌تواند با طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسب خواست مردم را محترم شمرده و در آینده به ارتقا کیفیت‌های فضایی بلوار برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری کمک نماید. از جمله می‌بایست به کاربری‌ها و فعالیت‌های بلوار بیش از پیش توجه نماید چرا که استقرار فعالیت‌های نامتناسب و مزاحم در این بلوار می‌تواند فضای شکل گرفته‌ی کنونی را تحت تاثیر قرار دهد و از کیفیات آن بکاهد. بنابراین مدیریت شهری می‌بایست در آینده نگاه ویژه‌تری به این بلوار داشته و طرح‌ها و برنامه‌هایی را به طور خاص برای بلوار آیت الله خامنه ای ترتیب دهد.

    به کوشش رضا طاهرخانی و علیرضا رحمانی

    برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال تاک پرس در تلگرام شوید.
  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "درخواست مردم از شهرداری برای رسیدگی به مشکلات بلوار آیت الله خامنه ای"

    نظرات